سیستم های اعلام آتش سوزی ( حریق ) در ساختمان

از عامل های جدایی ناپذیر در زندگی بشر ، آتش می باشد که کاربردهای فراوانی در صنعت و خانه دارد . ولی اگر آتش از کنترل خارج شود ،خسارات جبران ناپذیری را بر زندگی انسان وارد می کند که باعث گرفتن جان انسان ها و نابودی محیط خانه خواهد شد . حتی خاکستر و دوده های آتش اثرات زیست محیطی بدی را به جای می گذارد .به دلیل این خطرات پیش آمده ،سیستم اطفای و اعلام حریق را به وجود آورده اند که وظیفۀ آن جلوگیری از آتش سوزی و کاهش ضرر و زیان ناشی از آن می شود .
سیستم اعلام و اطفای حریق اجزای مختلفی دارد که با همراهی ما، اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار خواهیم داد .

سیستم های اعلام آتش سوزی

سیستم اعلام حریق
سیستم اعلام حریق ، سیستم هایی را داراست که در یک ساختمان در برابر خطرات احتمالی آتش سوزی محافظت می نماید . این سیستم دو نوع ، خودکار و دستی می باشد که سیستم خودکار آن بسیار رایج بوده . در سیستم اعلام حریق خودکار ، وجود سنسورهای تشخیص دهندۀ دود و آتش که به صورت خودکار وارد عمل می شود و بر اساس برنامه ریزی مربوط به سیستم آن ،یک سری کارها را انجام می دهد .
نقطۀ مثبت این سیستم ، تولید سنسورهای تشخیص دهندۀ دود و آتش می باشد و اختراع این سنسور موجب پیشرفت سیستم اعلام حریق شده است .
سیستم اعلام حریق دستی
قطعاً یک جعبۀ کوچک قرمز رنگی را در بیمارستان ها و دانشگاه ها و مکان های عمومی دیده اید که یک محافظ نازکی روی آن را پوشانده و بر روی آن نوشته شده است که در مواقع اضطراری شیشه آن را شکسته و دکمه را به صورت دستی فشار دهید تا فعال شود و با فشار دادن این دکمه دستور فعال سازی را به سیستم اعلام حریق ارسال می کند .
سیستم تشخیص دود
این سیستم دو نوع می باشد :
۱٫ سنسورهای نوری
۲٫ سنسورهای آیونیزیشن
سنسور نوری از ال ای دی های مادون قرمز استفاده می کند که پس از تشخیص دود و میزان دود دریافتی ، هشدار را به کنترلر مرکزی ارسال می کند ،ولی سنسورهای آیونیزیشن یک نوع سنسور تشخیص بو می باشد که به در صورت احساس کردن دود در محیط ، هشدار به کنترلر مرکزی را ارسال می نماید .
آژیرها و هشداردهنده های خودکار
سیستم اعلام حریق خودکار در صورت تشخیص دود و یا آتش ، شروع به دادن هشدار به ساکنین ساختمان می کند و از دو روش این هشدار انجام می شود :
۱٫ هشدار دیداری
۲٫ هشدار شنیداری
هشدار دیداری به وسیلۀ لامپ های بزرگ عمومی و قرمز رنگ اعلام می شود که در بالای دیوارها نصب شده اند و نور قرمز بسیار قوی را دارا می باشند . این عمل باعث می شود حتی کسانی که مشکل شنیداری دارند ،خطر را متوجه شوند .
هشدار شنیداری هم که از آژیرهای بزرگ با صداهای کرکننده استفاده شده ،که آن هم در بالای دیوارها نصب می شود و در صورت دریافت هشدار وارد عمل می شود .
عمر این سیستم ها
سیستم اعلام حریق مانند دیگر سیستم ها و دستگاه ها یک طول عمر مفید را دارند که پس از مدتی ، دیگر کارایی قبل را انجام نمی دهند که از آن به عنوان سیستم غیر قابل اطمینان یاد می کنند . عمر سیستم های اعلام حریق به نوع سنسورهای استفاده شده در آن و پیچیدگی سیستم آن به ۱۰ الی ۱۵ سال می رسد . زیرا این سیستم ها از سنسور گرفته تا مدار کنترلر ،با گذر زمان کارایی قبل را نخواهند داشت و هم چنین لوازم یدکی این سیستم در گذر زمان ناموجود می شود و شخص مالک مجبور به استفاده مجدد از قطعات فرسوده شده و دلیل دیگر برای عمر این سیستم ها ، کنترلرهای الکترونیکی ،کارکردی شبیه کامپیوتر دارند و تکنولوژی آن به مرور زمان قدیمی می شود و از استاندارد جهانی خارج می شود و این سیستم های اعلام حریق حالت دوره ای نیاز به تعمیر و نگهداری دارند و در طولانی مدت لازم است ارتقا و تغییرات اساسی پیدا کنند .

وقتی به مقوله خسارت های بعد از آتش سوزی بنگریم متوجه خواهیم شد که هر چقدر هم در زمینه سیستمهای اعلام حریق هزینه کرده باشیم باز هم به صرفه خواهد بود. باید ابتدا بررسی کنیم که آتش سوزی معمولا چه خسارت هایی را ایجاد می کند. بعد از آن می توانیم برآورد درست تری از هزینه های احتمالی داشته باشیم.